Doradcy finansowi online

Jak działa chargeback?

W dobie, gdzie większość z nas korzysta z kart płatniczych na co dzień nie wszyscy wiedzą, jak walczyć o swoje prawa w przypadku, gdy zakupiony towar, czy usługa nie spełnia naszych oczekiwań. Są sytuacje, gdy tego typu operacje można reklamować i domagać się zwrotu pieniędzy. Chargebck, czyli obciążenie zwrotne, działa w przypadku użycia do płatności karty debetowej, kredytowej i przepłaconej Visa i MasterCard i umożliwia zareklamowanie transakcji dokonanych przy ich wykorzystaniu w określonych sytuacjach. Płatności bezgotówkowych dokonujemy coraz częściej, dlatego warto poznać mechanizm działania chargeback.

Kiedy korzystać z chargeback?

Możliwość odzyskania środków można wykorzystać w sytuacji, gdy:
– przesyłka z zamówieniem złożonym przez Internet nie dotarła
– towar nie jest zgodny z opisem, naszymi oczekiwaniami
– towar został zwrócony, a sprzedający nie zwrócił pieniędzy na rachunek
– karta została obciążona dwukrotnie
– w wyniku reklamacji nie odzyskaliśmy pieniędzy od spadającego
– operacje na wyciągu są nam nieznane
– brak wypłaty gotówki z bankomatu, a konto zostało obciążone
– karta została obciążona a przelew zlecony, w wyniku błędu z połączeniem itp., obciąży nasze konto
– anulowano zlecenie, a sprzedawca obciążył konto.

Jak to działa?

Procedury odzyskania pieniędzy prowadzą do postępowania na linii wystawca karty (Visa, MasterCard), a sprzedawca. Z regulaminu wynika wprost, że posiadacz karty ma prawo reklamacji płatności, z których dotąd niestety rzadko jeszcze korzystamy. Jako posiadacz karty w zaistniałych sytuacjach powinniśmy zawiadomić bank – wydawcę karty o nieprawidłowościach i złożyć reklamację. Formalnie powinna być ona złożona w formie pisemnej i winna zawierać przede wszystkim numer karty, którą dokonana była płatność, dane posiadacza, datę, miejsce i kwotę transakcji i dane podmiotu, który otrzymał od nas zapłatę (adres, nazwę, numer konta itp.).

Warto dołączyć do formularza dowody w postaci kopii wydruku, potwierdzenie księgowania i inne, mogące pomóc w rozstrzygnięciu sporu. Jeśli bank-wydawca karty pozytywnie rozpatrzy nasz wniosek reklamacyjny przekazuje sprawę organizacji płatniczej wydającej kartę, która po ponownej analizie przekazuje sprawę do agenta rozliczeniowego, który z kolei weryfikuje ze sprzedawcą towaru/usługi sprawę. To on decyduje ostatecznie, w wyniku postępowania i dowodów, czy reklamację uwzględnić, czy nie. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do sprawy, agent obciąży jego konto i dokona przelewu na nasz rachunek, informując o zakończonym postępowaniu.

Usługa chargeback jest odpłatna, a koszty zawsze ponosi sprzedawca, nawet jeśli jego wina nie będzie uznana.

Czas reklamacji

Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie i w zależności od rodzaju transakcji i powodów reklamacji właściciel karty ma zwykle 120 dni na podjęcie działań, choć mogą obowiązywać i krótsze terminy. Przyjęto, że reklamacja powinna być złożona bez zbędnej zwłoki, jak najszybciej po odkryciu nieprawidłowości. Chargeback pozwala chronić konsumentów dokonujących transakcji online. Każde nieprawidłowości warto reklamować. Decyzja powinna zapaść nie później niż w ciągu 30 dni. A to niewiele w porównaniu ze stratą, jaką można ponieść, rezygnując z walki o swoje.

Polecane zestawienia finansowe (Finansiero.pl):
Karty kredytowe porównanie kwiecień 2024
Kredyty gotówkowe porównanie kwiecień 2024
Kredyty hipoteczne porównanie kwiecień 2024
Lokaty online porównanie kwiecień 2024